tirsdag 7. oktober 2008

Hvordan kan lek i naturen stimulere til læring? - Innlegg nr 2

Barn av regnbuen
En himmel full av stjerner.
Blått hav så langt du ser.
En jord der blomster gror.
Kan du ønske mer?
Sammen skal vi leve
hver søster og hver bror.
Små barn av regnbuen
og en frodig jord.

Lillebjørn Nilsen



Hvorfor dette temaet?
Det er ikke ukjent at både barn og voksne kan lære mye av å være ute og å leke i naturen. Jeg har derfor valgt å skrive om hvordan lek i naturen kan være med på å stimulere til læring, og hvordan vi kan bruke naturen til å oppnå lærdom og ferdigheter som vi ønsker?

Jeg er selv mye ute, og etter å ha jobbet i barnehage har jeg sett hvor mye ungene faktisk kan lære ute i naturen. Ting som blir kjempe kjekt og spennende når de får oppleve det ute, men som ikke hadde vært like spennende om de hadde lært det innendørs. Jeg mener at ingen har vondt av å være ute, uansett vær, og lever derfor etter ”Det finnes ikke dårlig vær, det finnes bare dårlige klær”. Dette mener jeg er noe flere også bør leve etter, og at vi som skal jobbe med barn og unge bør være åpne for. Vi lever i et samfunn som blir mer og mer sittestillende og hvor barna bruker store deler av fritiden på TV-seing og data-spill. Det er derfor viktig at vi tar iniativ til mer fysisk lek, og da er naturen den perfekte lekeplass.

Allemannsretten
Retten til fri ferdsel er en gammel rett i Norge. Det har til alle tider og for alle mennesker vært lov å bruke og høste av naturen etter nærmere regler. Disse rettighetene blir kalt allemannsrettene. I 1957 ble allemannsretten nedfelt i Friluftsloven.
§ 1 Formålet med denne loven er å verne friluftslivets naturgrunnlag og sikre allmennhetens rett til ferdsel, opphold m.v. i naturen, slik at muligheten til å utøve friluftsliv som en helsefremmende, trivselskapende og miljøvennlig fritidsaktivitet bevares og fremmes. (Hentet fra friluftsrådets idèperm)

Så ut fra dette skal det ikke være noen grunn til å ikke komme seg ut å prøve å bli kjent med naturen.

Førskolealder og de første skoleårene
I rammeplanen for barnehager står det skrevet ned to punkt som jeg gjerne vil ta med, for jeg synes de passer like godt for skolen.
”Friluftsliv og naturopplevelser i førskolealder er viktige både for barnas totalutvikling og med tanke på å fremme kunnskap og holdning til natur og miljø.” (5.2.4 Rammeplan)
”Lek ute gir daglige erfaringer med hvordan vær og årstider veksler og påvirker mennesker, dyr og planter. Rike muligheter for erfaringer med natur og miljø er til stede hver dag! (5.2.4 Rammeplan)



Anne Britt Nilsen (2006) skriver at bevegelseserfaring og holdninger til fysisk aktivitet og friluftsliv i førskolealder og de første skoleårene har betydning for individet resten av livet. Holdninger til naturen bygges opp over tid, og det er vi voksne i barnas nærmiljø som har ansvaret. De holdninger vi har, smitter lett over på barna. En positiv innstilling til å være ute i naturen kombinert med oppdagertrang, trygghet og ønske om å delta i barns undring, er noe barn ønsker seg fra oss voksne.
Hun skriver videre at naturen er med på å gi barna sansestimulering samtidig som den gir kroppslige utfordringer og spenning. Mye av tiden barn leker ute, bør derfor brukes ute i naturen.

Barnehageboka fra våren – 08 sier litt om hvordan topografi og vegetasjon gir føringer for lekene. Naturen har trær og skrenter å klatre i, variert og ulent terreng å tumle på, busker å gjemme seg i, trestammer å balansere på og mange andre klatreapparater som steiner og stubber.
Lek i skog og mark vil gjøre barna mer selvstendige og i stand til å sette pris på naturen. I naturen finner de fleste barn passende utfordringer på sitt nivå. Naturen er spennende, den gir oss så mange muligheter og utfordringer, samtidig som vi opplever variasjon og spenning.



Grunnleggende motoriske ferdigeheter
Jeg mener at ut fra hva naturen har å tilby så kan den være med på å hjelpe og videreutvikle det vesentlige av de grunnleggende motoriske ferdighetene som barn trenger, altså å kunne krype, gå, løpe, hoppe, hinke, balansere, klatre, kaste, smyge, osv.
Barnehageboka - 08 skriver også om hvordan barna søker de utfordringer som gir mestring av de grunnleggende ferdighetene. Sikkerheten øker ved mestring av kropp og omgivelser og bedre motorikk styrker barnets selvtillitt i forhold til seg selv og andre barn.

Barute J.N. og Bang, C skriver at naturen byr på stadig variasjon, og det er alltid noe nytt å oppdage og som kan vekke interesse. Inntrykkene strømmer på, og sansene er mottakerapparatet. Både hørsel, syn, lukt og hudsanser blir aktivt tatt i bruk.

Resultater
Undersøkelser viser at barn som leker ute i naturen har bedre koordinasjon, muskelstyrke, balanse og konsentrasjonsevne, og mindre sykefravær enn barn som leker mest inn eller på ”flatt terreng”. Kort sagt, de mestrer sin egen kropp bedre, er dyktigere i fysisk lek og aktivitet, og holder seg friskere.

Hvordan kan vi som lærere bruke naturen for det den er verdt?
Når vi ser på alle disse positive egenskapene som naturen har å by på, så mener jeg at det er bare å sette i gang å bruke den. Den kan brukes til alt, det er bare fantasien som kan sette en
stopper.
Mange vil nok si at det faget det er lettest å bruke naturen og uteområder i er naturfag. Jeg mener at naturfag er nok det faget der det er mest opplagt å være ute, men det trenger dermed ikke være noe vanskeligere å ta elevene med ut i de andre fagene. Naturen kan brukes i både naturfag, norsk, matematikk, RLE, engelsk, samfunnsfag, kunst og håndverk, musikk, mat og helse, og ikke minst kroppsøving.

Jeg vil ta med noen eksempler i de ulike fagene, og har da tatt utgangspunkt i småskolen.

Norsk:
o Begrepsutvikling – Elevene kan vise over, under, ved siden av, motsatt, høye venstre, gå, løpe, rulle, høyt, lavt osv ved å bruke ting og gjenstander de finner ute.
o Bokstavlære – Elevene kan bruke gjenstander de finner til hjelp for å forme bokstaver. De kan skrive i moll, sand eller tegne bokstaver i lufta.

Matematikk:
o Geometriske former – Elevene kan finne gjenstander i naturen som er runde, avlange, kvadratiske, rektangulære osv
o Sortering – Sortere gjenstander på størrelse eller tyngde
o Måling – Kan brukes til å måle avstander mellom ting både nærme og langt i fra

RLE:
o Hvorfor har vi regler? Konsekvenser ved å bryte dem
o Oppøving i moralsk bevissthet i lek og spill
o Utvikle evnen til å ta ansvar for andre

Engelsk:
o Innøving av ord – En kan bruke naturen til å konkretisere ting elevene skal lære navn på, både dyr, planter, gjenstander og aktiviteter
Kunst og håndverk:
o Lage bilder eller andre gjenstander av ting en har funnet i naturen.
o Bruke kroppen som formingsmateriale
o Bygge, forme og leke i snø
o Lage gapahauk eller lavvo – dra på tur – på en slik tur kan en blande inn mange forskjellige fag ved bruk av ulike aktiviteter

Musikk:
o Sangleker
o Lytte og bruke lyder fra naturen
o Lage instrumenter – som seljefløyte, trommer osv

Mat og helse:
o Lage mat ute
o Praktisere renslighet
o Lære å måle opp
o Holde orden

Kroppsøving:
o All bevegelse en kan få til ved å bruke de egenskapene som naturen har som er beskrevet over

Naturen er dermed en pedagogisk ressurs som kan brukes i forbindelse med:
o Erfaring med og kunnskap om natur, planter og dyr
o Respekt for naturen
o Sanseopplevelser
o Allsidig bevegelseserfaring
o Spenning og stimulering av fantasien
o Opplevelser av seg selv i ulike romforhold
o Utvikling av virkelighetsoppfatningen

Jeg håper at dere har fått noen tips til hvordan naturen kan brukes, og vil oppsummere til slutt viktige grunner til at barn bør få være mest mulig ute.
Deler av denne oversikten står skrevet i boka ”Ute” av Anne-Britt Nilsen, mens resten har jeg fylt ut selv.



Grunner til at barn bør være ute i naturen:
•Positive opplevelser:
-Blir glad i naturen
-Blir glad i aktiviteter
•Mulighet for allsidighet:
-Utfordring, mestring
-Fysisk og motorisk trening
•Naturen er en spesiell arena:
-Variasjon
-Kombinasjon av lek og læring
•Filuftsliv som del av norsk kulturarv
•Holdninger til natur
•Samarbeid – sosialisering
•Fysisk helse
•Psykisk helse

Tilslutt vil jeg bare ta med et sitat som stod i barnehageboka fra sommeren 2007: ”Hvis vi ikke hadde hatt skjelett ville vi vært krypdyr. Da hadde ikke skobutikkene solgt noe særlig.” Mikkel 6 år

Noen bøker å anbefale til bruk i skolen om dette emnet:
o ”Barn ingen hindring” av Arne Hjeltnes
o ”Ute – aktiviteter i naturen” av Anne-Britt Nilsen.
o "1000 ting å gjøre sammen med barna" av Vera Micaelsen

UT PÅ TUR, ALDRI SUR!!!


Litteraturliste

Barute J.N., Bang, C. (1994) Bli med ut – Barn i naturen. Universitetsforlaget, Oslo

Nilsen, A. B.(2006). Ute – aktiviteter i naturen. Akilles, Oslo

Thomassen, M. (Red.). (2007) Barnehageboken. Mailbox Media AS

Thomassen, M. (Red.). (2008) Barnehageboken. Mailbox Media AS

Friluftsrådets idèperm (2002) Barnehage i friluft – uteaktivitet med utgangspunkt i rammeplan for barnehage, Oslo

3 kommentarer:

MALIN E. KRAKK sa...

Hei Sissel! :)

Du har skrevet et godt og informativt innlegg om stimulering ute i naturen. Jeg liker godt når innleggene begynner med et dikt, et vers eller lignende, da jeg syns begynnelsen får en finere/mykere start. Du har en fin innledning, der du forklarer hvorfor du vil skrive om det valgte emnet.

Innlegget ditt er veldig oversiktlig og ryddig, mye grunnet passende deloverskrifter. Du har et godt språk, som er enkelt og godt leselig.

Videre i innlegget kommer du med mange gode argumenter og påstander, som er forankret i selvvalgte kilder. Du har også gode kildehenvisninger underveis.

Sansestimulering og det å trene opp grunnleggende motoriske ferdigheter, er svært viktig (så viktig at jeg også har skrevet et innlegg om dette emnet, med en litt annen innfallsvinkel:)), og det er flott at du kommer med mange gode tips om hvordan man kan bruke uteområdene i mange fag. Det er nok mangel på kreativitet som for mange setter en stopper for utelek..

Ellers kan jeg ikke sette fingeren på noe negativt - bildene kommer jo snart - godt jobbet! :)

Malin

Ane Eikeland sa...

Heisann Sissel.

Jeg er så enig! Bruk naturen mye mer enn det man gjør i dag! Den er jo rett utforbi vinduet vårt;)

Jeg husker selv fra da jeg var liten. Tur på fjellet i helgene medforeldrene mine, hytte til hytte på fjellet i sommerferien, Leking i snøen og bading i vannet. I dagens samfunn føler jeg at barn er ute og leker når det er snø, men at de ellers sitter mye inne og ser på tv eller spiller på data. Dette kan umulig være heldigt!

Jeg syntes jeg har hørt en plass at frisk luft er avgjørende for god læring. Og hvorfor bare ikke ta klasserommet ut i naturen!

Hva er egentlig grunnen til at elever ikke er mer ute? Kan det være noe med at det er vanskeligere å "samle" klassen rundt et tema? Jeg undrer... Kanskje du vet svaret??

Ellers et veldig kjekt og lettlest innlegg. Godt jobba :)

GOD JUL! og takk for i år... Hvem vet hva det nye året bringer ;)

Sissel Haugen sa...

Hei Malin og Ane.

Takk for noen gode svar begge to.

Til deg Ane: Jeg vet ikke hvorfor elevene ikke er mer ute, men ut fra hva jeg tror så har det mye med den enkelte lærer å gjøre.
Det kan gått hende at det har med for lite kapasitet å vanskelig for å samle barna å gjøre, men jeg mener at dette ikke bør være noe hinder. Jeg tror mange tar nok sorgene litt på forhånd, og er ikke interessert i å prøve det ut en gang.

Dersom det hadde vært opp til meg synes heg at friluftsliv brude vært en del av lærerutdannelsen, på samme måte som lek. Vertfall at det hadde vært mye større fokus på det. Ettersom det er så mye som er positivt med læring i naturen, så burde vi kanskje blitt lært opp mer ti lhvordan bruke den UTEN at det skal være et ork, og ekstra arbeid.

Ja, så får me se hva neste år bringer ;)

God jul til dere begge :)