fredag 31. oktober 2008

GLSM-refleksjon

Refleksjon over egen læring.
Jeg vil si at jeg har lært veldig masse i løpet av denne perioden både faglig og i forhold til det å skrive oppgave.
Vi fikk satt oss om mulig enda mer inn i læringsteoriene, og i vertfall repetert veldig godt det som vi lærte om i fjor.

I forhold til læringsteoriene, så følte jeg at i denne perioden måtte vi se mer på de spesifikke sidene ved læringsteoriene, og lærte veldig mye med så å koble dem opp mot egne erfaringer fra praksis. Dette synes jeg er veldig viktig, tidligere så har jeg jo sett hva de ulike teoriene inneholder og dreier seg om, men det var først nå jeg virkelig så viktigheten av de. Det å kunne trekke inn teoriene for å belyse våre teorier om hva som har skjedd og for å vise hvorfor har faktisk vært ganske spennende. Da kunne vi se litt nærmere på hvorfor enkelte ting faktisk ble som det ble.

Nå har det seg jo slik at Skåredalen Skole er en MI skole, og selv om jeg hadde litt bakgrunnskunnskap om MI fra før, så måtte jeg nå virkelig sette meg inn i hva det dreiet seg om.
Også dette med at det nå er innført den såkalte Nylund-modellen på 1.og 2. Trinn, gjorde at vi måtte sette oss skikkelig inn i den og den kontra vanlig stasjonsarbeid. Vi valgte jo å se på hva som foregår på en ikke lærerstyrt stasjon, og vi fikk et stort innblikk i akkurat dette. Jeg synes det var spennende og interessant å bruke videoovervåking slik som vi gjorde, og det hjalp oss veldig med at det som skjedde på den ikke lærerstyrte stasjonen ble så realistisk som mulig.

Når det gjelder det å skrive oppgave, så er det noe jeg ikke har vært veldig god på. Men nå føler jeg at det kommer seg og at jeg har lært veldig mye på det planet.
Jeg synes at hele opplegget og progresjonen i denne oppgava har vært veldig bra, både i forhold til veiledning, tilbakemeldinger og muntlig, og denne måten å arbeide på synes jeg er veldig bra.

Refleksjon over gruppeprosessen.
Jeg må bare takka gruppa mi for en kjempe god jobb  Jeg synes at vi fungere veldig godt i lag som ei gruppe, og alle tar ansvar for at ting blir gjort. Vi var helt fra starten av ganske enige om hva vi ønsket å ha om, og selv om vi til tider har diskutert noen småting, har vi alltid kommet til en felles løsning som alle har vært enige om. Vi har derfor unngått å støte på store problemer og konflikter, for alle tre har vært åpne for de andre sine forslag og meninger.

Så jeg kan vell ikke annet enn å si meg veldig fornøyd med gruppa mi.
Jeg har lært mye av de andre to, og vi er alle tre veldig forskjellige, men vi utfyller hverandre veldig godt. Dette er noe vi ser og dermed kan vi lære av hverandre. Vi fordelte arbeidsoppgaver etter ønsker og hvem som er gode til hva. Dette er med på å styrke motivasjonen og effektiviteten i gruppa. Vi fordelte en del av oppgave mellom oss, og skrev dermed hver vår del. Så møttes vi igjen for å sette dette sammen og samkjøre det med det som de andre hadde. Dette fungerte veldig fint, og alle hadde gjort det de skulle.

Jeg må si at jeg så med skepsis på denne oppgaven, da den skulle være så omfattende, men det hele har virkelig godt veldig bra, og nå er jeg ikke fult så engstelig for den neste :)

Oversikt over møtene

Klikk på bildet for å få det i større versjon.

Ingen kommentarer: